informacje



Puchar Polski Junior Buggy

zawody dla młodzieży i początkujących w sporcie motorowym - sezon 2015

 

>> REG. RAMOWY MISTRZOSTW OKRĘGU WARSZAWSKIEGO PZM w PPJB / National - 2015

 


 


 

Uwaga zawodnicy, od 2014 roku druk zgłoszenia należy wypełnić i przesłać przed każdą eliminacją. W sezonie 2015 nie ma zgłoszeń całorocznych.

 

Puchar Polski Junior Buggy (dawniej KJS-Rallycross) wywodzi się z popularnych "Szayowozów". Uczestnicy startują na torze w Słomczynie według uproszczonych zasad znanych z Rallycrossu. Aby wystartować wystarczy mieć ukończone 14 lat i dużo sportowego zapału. Prawo jazdy nie jest potrzebne, aby zacząć się ścigać.

 


Wprowadzenie


Szayowóz powstał na ramie pojazdu "Dzik" skonstruowanego przez p inż. Jerzego Kwiatkowskiego z Katowic. Pierwszy raz Dzika zobaczyłem na Targach Poznańskich i zachorowałem na taki, pojazd w wydaniu sportowym dla młodych adeptów sportów motorowych Automobilklubu Rzemieślnik. Po kilku spotkaniach z przemiłym konstruktorem, dostarczyłem do firmy JAK załącznik "J" FIA czyli almanach techniki sportów na świecie i od tej pory zarówno rury jak i pałąk główny jest tak konstruowany jak klatka bezpieczeństwa nawet w samochodach WRC. Automobilklubu Rzemieślnik zakupił 2 sztuki ram i zbudowaliśmy w Sekcji Młodych pierwszy pojazd i po uzgodnieniu z p. Kwiatkowskim sportową wersję Dzika odpowiadającą regulaminom opracowanym przeze mnie pod kierunkiem specjalisty d/s regulaminów PZM p. Janusza Hanke. W następstwie podciągania szayowozu do regulaminów okazało się że w wyścigu ( wiele pojazdów) muszą znaleźć się "drzwi" czyli rury uniemożliwiające wjechania innego szayowozu do środka ramy. Takie rury są montowane obecnie na zamówienie przez osoby kupujące ramy przeznaczając je do sportu, ramy do sportu muszą być wyposażone w zderzaki boczne. Obecnie PZM bardzo przychylnie odnosi się do powstania szayocross'u poddyscypliny rallycrossu. Jednocześnie powstało wiele konstrukcji pojedynczych czy nawet serii budowy całych pojazdów jak tylko samych ram. Wiele z nich jest bardzo podobnych do doskonałego wzoru inż. J. Kwiatkowskiego. Na przełomie 2002-2003 w stajni Słomczyńskiej jeździ przeważająca liczba szayowozów na ramach adoptowanych z Dzika ale też odpowiadające przepisom szayocrossu (opartego na FIA) ramy z Puław, Mrągowa , Kocierzowej, Trzebini ostatnio otrzymałem rysunki i dokumentacje ram 3 producentów z ofertą dostarczania ram zgodnych z regulaminem.

 


Opis


Szayowóz to pojazd zbudowany na podzespołach Fiata 126p. Konstruktorem ramy jest inż. Jerzy Kwiatkowski. Szkieletem konstrukcji jest rama przenoszącą siłę 4.500 kg wykonana zgodnie z załącznikiem "J" i przepisami FIA dotyczących klatek bezpieczeństwa! Wokół pojazdu (z przodu, z tylu oraz po bokach) znajdują się zderzaki zapobiegające bliskich spotkań z innymi pojazdami. Pozostała cześć nadwozia to podłoga, błotniki i boczki z tworzyw sztucznych oraz przednia maska.

Wnętrze szayowozu jest urządzone spartańsko. Na desce rozdzielczej znajdują się zazwyczaj tylko dwie kontrolki: ładowania, ciśnienia oleju. Fotel kubełkowy wraz z pasami bezpieczeństwa montowany jest centralnie. Reszta komponentów jest montowana według upodobań (instalacja elektryczna, linki gazu, sprzęgła i hamulca ręcznego, cewka zapłonowa...). Akumulator znajduje się z przodu pojazdu aby dociążyć przednia oś. Role baku spełnia 5 litrowy zbiornik paliwa zamontowany za plecami kierowcy, który w zupełności spełnia niemały apetyt Szayowozu na zawodach. Z tylu pojazdu znajduje się także sporej średnicy rura zasycająca powietrze do chłodzenia silnika.

 



Silnik pochodzący z Fiacika zazwyczaj zostaje podany przeróbce SZAYA 1. Układ wydechowy seryjny lub wykonany specjalnie do szayowozu przez firmę Michael. Cała jednostka odpowiednio zestrojona pozwala na uzyskanie 28-30 KM. Skrzynia biegów seryjna. W układzie hamulcowym jedyna przeróbka jest zamontowanie czterech jednakowych tłoczków. Zawieszenie jest seryjne, jedyna przeróbka dotyczy przedniego resoru (wyjecie dwóch piór). Układ kierowniczy pochodzi z Cinquecento.

Szybka jazda szayowozem polega na pokonywaniu zakrętów poślizgami. Szayowoz pokonuje szybciej zakręt jadąc "bokiem" niż "na okrągło" (w przeciwieństwie do zwykłych aut). Opanowanie pojazdu nie jest łatwe, powodem jest mała masa pojazdu z napędem na tylna oś i słabo dociążonym przodem, perfekcyjna jazda wymaga długotrwałych treningów.

 

 




  Jeśli nie znalazłeś tutaj odpowiedzi na wszystkie swoje pytania zapraszamy w każdy poniedziałek do siedziby Automobilklubu Rzemieślnik. Odpowiemy na wszystkie zagadnienia. Zawodnicy, sędziowie oraz Szaya spotykają się od godziny 16.00 przy ulicy Żytniej 46 w Warszawie.

 

 

Kalendarz - Puchar Polski Junior Buggy 2015:

1. runda PPJB - 26.04.2015
2. runda PPJB - 10.05.2015
3. runda PPJB - 24.05.2015
4. runda PPJB - 14.06.2015
5. runda PPJB - 28.06.2015
6. runda PPJB - 12.07.2015
7. runda PPJB - 02.08.2015

 

kalendarz imprez klubowych
30
Września2017
- Szutrowy Puchar Toru Słomczyn
<< Wrzesień 2017 >>
P W S C P S N
  1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

imprezy zakończone:

zak. 23/9/2017

zak. 17/9/2017

zak. 3/9/2017

zak. 2/9/2017




Zawodnik Automobilklubu Rzemieslnik:
Autodrom Słomczyn


Najnowsze galerie na stronie ak-rzemieslnik.pl:

Asfaltowy Puchar Toru Słomczyn - IV runda (2.09.2017)
V runda Oponeo Mistrzostwa Polski Rallycross cz.3 (26-27.08.2017)
V runda Oponeo Mistrzostwa Polski Rallycross cz.2 (26-27.08.2017)


© Automobilklub Rzemieslnik 2010 - 2016